Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

SKÁKÁNÍ
NA
KONÍCH

Skákání na koni je zprvu asi obtížné. Jezdec by se měl snažit koně navádět na překážku přímo, aby kůň měl možnost si ji přímo prohlédnout. Těsně před odrazem jezdec koně pobídne a zvedne se do skokové pozice a při doskoku si sedne zpět do sedla,aby koni pomohl udržet rovnováhu.


DOSTIHY
Steeplechase jsou těžké dostihy s velkými a obtížnými přírodními skoky.Jsou ve světě málo oblíbené, pouze v Británii a Irsku jsou výjimečně populární. Nejslavnější steeplechase je Velká národní, ve světě známá spíše jako Velká liverpoolská. Běhá se od dubna 1837 v Aintee a má třicet překážek. Dalším centrem tohoto sportu je Cheltenham, kde se běhá slavný Zlatý pohár, skutečná koruna britského překážkového dostihu. Největší steeplechase v Evropě je naše Velká Pardubická, podobná trochu cross country a zahraničními jezdci obávaná pro příliš těžké a nebezpečné překážky. V Americe je nejznámějším dostihem tohoto typu Mariland hunt Cup (Honební pohár), běhaný v otevřené krajině přes umělé překážky.

DREZURA
Drezura je další soutěř, při které jde hlavně o to, aby jezdec a kůň "splynuli", aby jezdec dával jen nepatrné povely a kůň je plnil jakoby sám od sebe.V této soutěži jde o koňské ladné pohyby a jezdcův perfektní sed a držení těla. Nehodí se na to každý kůň. Frezurní kůň musí vynikat ladnými a elegantními pohyby. Stejně jako u parkuru se drezura skládá z daných stupňů obtížnosti. Jsou stejné, liší se v tom, že neudávají výšku překážky, ale složitost figur a cviků.
Několik cviků a figur na ukázku
Couvání

Couvání je rovnoměrný pohyb zpět, ve kterém se nohy zvedají a došlapují v diagonálních párech. Nohy se mají dobře zvedat a zadní zůstávat na rovné čáře. Při couvání kůň, ať stojí nehybně, má zůstat "na přilnutí" a udržet si chuť k pohybu vpřed. Vážnými chybami jsou vzpírání se nebo ukvapenost pohybu, odpor nebo vyhýbání se ruce, uhýbání zádě z přímé linie, rozkročující se nebo neaktivní zadní nohy, vlečení předních nohou.

Kontracval

Je to vlastně cval na jinou nohu. Např. Jezdec, který jedena koni, cválajícím na pravou nohu, při kontracvalu ho nechá cválat na levou. Kontracval je cvik zvyšující ohebnost. Kůň udržuje své přirozené ohnutí ven z kruhu a je postaven na stranu vedoucí nohy. Jezdec se má vyvarovat zkroucení koně, které by způsobilo ztuhnutí a porušení čistoty chodu, musí zabránit vypadávání zádě z kruhu a musí omezit své požadavky ve shodě se stupněm ohebnosti koně.



Obrat kolem předku

Je to figura, při které se kůň zadní částí těla otáčí přes předních nohou, kterými pouze podupává téměř na místě.
Dovnitř plec

Je to figura, při které se kůň odklání od směru pohybu v úhlu asi 30 stupňů. Většinou se provádí u stěny obdélníku, takže se kůň odklání od stěny směrem dovnitř. Vnitřní přední noha kříží zepředu vnější přední nohu. Kopyta zadních nohou směřují dopředu a nekříží se.
Poloviční překrok

Je to cvik, při němž se kůň pohybuje diagonálně dopředu a zároveň do strany a je ohnutý ve směru, jímž se pohybuje.






Pasáž

Je to pomalý, velmi vysoký klus, který vyvolává dojem, jako by kůň pomalu plul nad zemí. Každý krok je ve vzduchu chvíli zadržen.



Piafa

Je to vlastně klus podobný pasáži, jenže kůň stojí na místě.



Každá série cviků má škáru hodnocení od 0 do 10 bodů. Samozřejmě i v drezuře existují trestné body a penalizace.
Tabulka penalizace:
1. omyl - 2 body
2. omyl - 4 body
3. omyl - 8 bodů
4. omyl - vyloučen

Rozhodčí hodnotí jezdce a koně stupnicí od 1 - 10.


Stupnice:
10 - vynikající
9 - velmi dobrý
8 - dobrý
7 - dosti dobrý
6 - uspokojivý
5 - dostatečný
4 - sotva dostatečný
3 - téměř špatný
2 - špatný
1 - velmi špatný
0 - nebyl předveden


Drezura se cvičí a závodí v tzv. drezurním obdélníku. Velikost tohoto obdélníku je 20x40m, ve vyšších stupních a v mezinárodních soutěžích 20x60m. Drezura se často jezdí za doprovodu hudby, což tento sport povyšuje na umění.


MILITARY
Je to třídenní jezdecká disciplína všestranné jezdecké způsobilosti.Hodnocení se provádí dle průběžného pořadí po každém soutěžním dni na principu trestných bodů, vítězí jezdec s dosaženým nejnižším počtem bodů po posledním dni.
Všestrannost se skládá ze tří jezdeckých disciplín rozdělených po jedné na jeden den:
DREZURA - hodnocení provedení předepsaných jednotlivých cviků

elegance + kontrola = jezdec s koněm předvádí v gymnastické souhře povinnou sestavu

Bodové hodnocení: provedení předepsané sestavy, v průběžném pořadí vítězí ten, kdo dosáhne nejnižšího součtu trestných bodů

CROSS-COUNTRY - TERÉNNÍ ZKOUŠKA - hodnocení fyzické kondice

odvaha + síla = kůň a jezdec absolvují trasu 32 různých terénních skoků; délka trasy 12 km

Bodové hodnocení: zastavení před překážkou = odmítnutí poslušnosti - nejvýše 3 x 20 trestných bodů - poté následuje diskvalifikace, pád koně - vyloučení, pád jezdce - 60 bodů, překročení stanoveného časového limitu - 1s - 1 trestný bod

PARKUR - hodnocení poslušnosti a pozornosti koně
1.
přesnost + krása = klasické skoky přes umělé překážky

Bodové hodnocení: shození překážky - 4 trestné body, zastavení před skokem = odmítnutí poslušnosti - 4 trestné body, překročení stanoveného časového limitu 1s - 1 trestný bod


Všestrannost na olympijských hrách

Historicky zaznamenávalo Československo na olympiádách úspěchy v disciplině jezdectví v období před druhou světovou válkou, kdy bylo armádním sportem a dostávalo se mu zasloužené podpory. Zástupce drezurního ježdění pan Emanuel Thiel v roce 1924 obsadil šesté místo. V roce 1930 z Amsterdamu si zlatou medaili odvezl František Ventura s koněm Elliot ve skokové soutěži. Českoslovenští jezdci se zúčastnili úspěšně i v roce 1936 olympijských her v Berlíně, kde tříčlenný tým ve všestrannosti vybojoval čtvrté místo. Po druhé světové válce se Československo zúčastnilo olympiády v Římě, kde reprezentovali jezdec Šembera a Hrúzik. Naposledy v roce 1992 prošel kvalifikační limit až do Barcelony Jiří Pecháček v disciplině skoky, z důvodu nemoci koně však z bojů odstoupil.
Kvalifikačních závodů se Jaroslav Hatla zúčastňoval po celé Evropě a trénink absolvoval převážně ve Velké Británii, kde strávil celkem sedm měsíců.

 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář